De BVC heeft in 2018 onder haar leden een enquête gehouden. Het doel ervan was:
- goed zicht te krijgen op wat de leden verwachten van hun BVC
- antwoord te krijgen op de vraag of de huidige activiteiten van de BVC goed op de wensen van de leden aansluiten.
Op de enquête is boven verwachting goed gereageerd: de respons bedraagt 45%.
Uit de respons komen in grote lijnen de volgende uitkomsten naar voren:
- 71% van de respondenten is langer dan 5 jaar lid van de BVC.
- 66% van de respondenten is bekend met de website van de BVC; één op de zes bezoekt de website meerdere keren per jaar.
- huidige activiteiten van de BVC die bij de deelnemers vooral tot de verbeelding spreken zijn: groen / natuur (bij 71%), leefbaarheid (bij 71%), veiligheid (bij 66%) en verkeer (bij 70%); een eind daarachter volgen duurzaamheid (44%) en renovatie Winkelcentrum De Clomp (46%).
Gevraagd naar “gemiste” activiteiten komt een brede waaier aan punten naar voren; meest genoemde zijn:
- Buurtactiviteiten: gezelligheid in de buurt / buurtborrel / straatfeest
- aandacht voor parkeerproblematiek / dichtslibben van straten met auto’s
- toenemende verkeersdrukte / overlast verkeersdrukte / -lawaai
- duurzaamheid / energiebesparing / energievoorziening
- collectieve organisatie beheer / onderhoud / verbetering woningen
- verbetering groen / ondersteuning groenbeheer
- bestrating van voetpaden / onderhoud bestrating
Gevraagd naar opmerkingen / suggesties voor de BVC worden met name genoemd:
- zorgen voor een wervingsfolder van de BVC / attentie nieuwe leden
- aandacht voor behoud groen / bomen in relatie tot schaduwwerking ervan ten nadele van zonnepanelen
- aandacht voor het verrommelen van de buurt
- verlichting langs paden achter schuurtjes
- onderhouden contacten met gemeente / scherp houden gemeente
- aanpak toenemende kattenoverlast
- aandacht voor (nieuwe) wandel- en fietsverbindingen
Desgevraagd heeft 87% van de respondenten aangegeven de BVC-Nieuwsbrief bij voorkeur via de e-mail te ontvangen.
- 51% van de respondenten is bereid in de toekomst het lidmaatschap via automatische incasso te betalen.
- Tenslotte heeft een aantal respondenten (ca 13%) expliciet opgemerkt (veel) waardering te hebben voor het werk dat de BVC doet.